Nej, det gör man inte här.
Alla dessa gånger man tvingas att vara ute i Dubaitrafiken blir man lika irriterad. Det betyder att man blir irriterad varje dag. Hur undviker man att bli irriterad av trafiken i Dubai? Man stannar hemma.
Vad stör mig mest? Värst är väl att många människor kör runt med sina barn i bilen utan att de använder säkerhetsbälte eller bilbarnstolar. Det är så galet att jag inte finner ord. Barnen klättrar omkring i framsäten och baksäten. Kastar saker på varandra och lever rullan i största allmänhet. Bara det faktum att man riskerar att få en två-åring i huvudet när man kör skulle få mig att spänna fast barnet. Många är olyckorna i Dubai och hade människor använd bilbälten och bilbarnstolar så skulle kanske hälften överlevt. Sorgligt och oerhört oansvarigt.
Vidare blir jag även provocerad av att alla anser att just de har rätt att komma fram först. Alla försöker listigt glida förbi kön och tränga sig in längst fram. Släpper man inte in chauffören som vill in, pressar han sig in eller tutar och visar upp en förnärmad min.
Det där med att tuta, när skall man egentligen tuta? I Sverige tutar man helst inte. Svenskar vill inte sticka ut, inte synas och inte visa sig annorlunda. Tuta är som att dra all uppmärksamhet till sig och uppmärksamhet är läskigt. Alltså tutar inte svenskar.
När jag och min franske man träffades för 16 år så imponerades jag av hans förmåga att hantera tutan. Själv visste jag inte vid det tillfället att bilar hade en tuta. Han hittade ofta en anledning att tuta och skämdes inte för det. Han tutade med finess och elegans.
Här i Dubai tutas det i tid och otid, fullständigt fritt från finess och elegans. I början hoppade jag till varje gång men numer reagerar jag knappt. Vanligast är att man tutar om man står längst bak i en kö vid ett trafikljus. Så fort det blir grönt tutar man. Varför då? Visst, det kanske är någon som är mitt i upp i att sms:a, står längst fram och kanske inte har lust att köra utan vill helst vänta på att hela stolpen blir grön. I ärlighetens namn är det sällan så, nästan alltid kör människor när det blir grönt. Om det inte händer, då vore det på sin plats att tuta. Den enda rimliga förklaringen på att folk tutar så fort det blir grönt är att de vill visa andra att de inte är färgblinda och att de har en snabb reaktionsförmåga och uppfattade allra först, i just den här kön, just idag att det blev grönt. Snabbast = bäst.
Tutan används även när man vill tränga sig före i en kön eller när man vill svänga. Själv har jag trott att blinkers är till för den typen av manövrar men många bilar i Dubai har inte blinkers, högst märkligt. Man tutar, gör fula miner eller rullar ner rutan och använder teckenspråk.
Det där med att bilar inte har blinkers i Dubai var inte helt sant. En del har blinkers men de använder den bara när de kör långkörning dvs ligger och kör rakt fram på motorvägen. Det är inte alls ovanligt att chaufförer blinkar konstant medan de kör på Sheik Zayeds sexfiliga motorväg fast de byter aldrig fil. Det är lite svårtolkat men jag tror man skall ignorera blinkande för ingen tycks ändå förstå vad en blinkande bil är ute efter. Många är de gånger då jag själv vänligt och i god tid blinkat för att köra ut på en väg, svänga eller köra in på en parkeringsplats. Ingen förstår vad jag vill eller för min bil blinkar.
En sak jag också har lärt mig i Dubai är att strecket som löper i mitten i vägen används för att hålla balansen. Helst skall man köra mitt på strecket. Lyckas man hålla sig mitt på strecket i flera km och samtidigt blinka, ja då är det bara att gratulera!
Här följer en kort sammanfattning för er som är på väg att flytta till Dubai och snabbast möjligt vill flyta med i trafiken.
- Tuta när det blir grönt, allra helst i samma sekund som det blir grönt.
- Tuta även när det är rött för att visa att du är vaken, på hugget och är beredd att närhelst kön rör sig, trycka på gasen.
- Använd endast blinkers för tala om för dina medtrafikanter att du under kommande 8 km har för avseende att ligga kvar i din nuvarande fil.
- Håll dig mitt på vägen, mittensträcket skall löpa som en lina mitt under bilen.
- Använd vänsterarm för att signalera dina intentioner, t ex vänstersväng. Ha gärna med en vaken passagerare som kan sköta motsvarande signal med sin höger arm annars blir livet alltför vänstervridet.
- Köer är till för att ta sig förbi. Försök att alltid knô dig förbi minimum 10 väntande bilar.
Skulle dessa enkla regler ställa till med bekymmer, så skyll framför allt inte på mig, skyll på någon annan. Att skylla ifrån sig är a och o om man skulle råka ut för en olycka, åtminstone så länge man inte har med en emiratier att göra. I ett sådant fall gör man bäst i att hålla tyst och be en stilla bön. Olika människor, olika regler.
Mer om att be en stilla bön i trafiken, i nästa betraktelse.
Sheik Zayed Road