Family in Dubai

Trade CenterTrafiken är ett kapitel för sig. Det finns väldigt många människor och nästan lika många bilar, jätte stora bilar.

När vi kom ner så kändes det som en rejäl utmaning att ge sig ut på den sexfiliga Sheik Zayed Road i en stor mastodontbil. Alla har maffiga skutor till bilar och jag förstår varför. Du känner dig mycket säkrare i en stor bil när du ligger mellan en buss och en annan monsterbil i 120km/h. Trafikkompetensen varierar, här som på alla andra ställen i världen.  Det byggs hela tiden i Dubai, påfarter och avfarter ändras löpande, det gäller att vara uppmärksam. Den avfart du tog igår, kanske inte fungerar idag. Överhuvudtaget måste man vara mycket mer uppmärksam speciellt på sin parallella trafik, många människor ägnar sig åt mobilsamtal och sms när de kör och har därmed dålig koll på sina medtrafikanter. Vägarna är byggda på sand, vilket innebär att bredvid vägen går det egentligen lika bra att köra. När det är köer som det alltid är, väljer många att köra vid sidan av vägen.

 

Man får inte köra i sanden men vem bryr sig? En enfilig väg blir lätt fem-, sexfilig. Kruxet kommer när alla skall in vid en korsning, rondell eller ett rödljus. Vid ett tillfälle råkade jag ut för en ovanligt ettrig gubbskrutt som just ville komma in på den riktiga vägen igen efter sin lilla utflykt i sanden. Jag gasade på så att gubben inte kom in. Då avvaktade han, körde om på insidan medan han räckte lång näsa. (Räcka finger är förbjudet och ger en månads fängelse. Hur man nu kan bevisa det? ”Jo, du visade fingret. Näha, det gjorde jag inte alls. Joho, det gjorde du visst” osv).Jag har blivit mycket tuffare i trafiken, nu nöjer jag mig med en marginal på 2 cm till nästa bil i kön. Häromdagen så ville en lastbil in i kön från sandvägen, jag gasade på, han gasade på, jag blundade.... han bromsade. Det är de små vinsterna i vardagen som gör det! Döda vinkel är jag inte så säker på att de lär ut i körskolor här och en underlig taktik är att om man inte blinkar när man byter fil, så märks det inte?